"Consciously we teach what we know, unconsciously we teach who we are." Hamachek, 1999

quinta-feira, 9 de abril de 2015

Observation #2 - PBL in Physiotherapy - Problem-based Learning na Fisioterapia

Basics of Therapeutic Training

Today, Francisco, Kelly and me went to observe a class in physiotherapy course.
I decided to observe the same aspects that I observed in my first observation.
- Learning environment:
How is the classroom organization? Can this organization facilitate the learning process?
- Teacher's Methods:
What is the methodology used by the teacher? Is it focused on students? Is it an activation methodology? What learning theory is present in the methodology?
- Behavior of students:
How students behave in class? How is the participation and interest of them?
 
And here are my observations:
- Subject:
The mechanisms and goals of gym training.
- Learning environment:
The room is organized like a little circle. There are just 10 students and they all can see each other. So, this organization is good to use for a PBL approach.
- Teacher's methods
The teacher uses the Problem-based Learning method. The students are active in the process. She just interrupt their discussion to add some important points or to make them go back to the "line". The students have to study before come to the class. They had a task on last class and they searched about this task and discuss in the class to make a document. There's a chair and a secretary in the group who are supposed to conduct the class and make some notes respectively.
This method enhances the socio-constructivist aspects of learning.
- Behavior of students
Students know the methodology very well and start to work since the beginning, guided by the coach and with some little instructions from the teacher. 
At the beginning they are a little confused but the final result is excelent.
They discuss the aspects about the task and they organize their ideas together.
They are very interested about the subject.
There's no parallel talking during the class.
- Final considerations
At the end they proposed a new task for the next class by themselves. THEY CHOSE EHAT THEY WANT TO LEARN ABOUT.
I've asked some questions for the students. First of all I asked if the other subjects are also in a PBL approach and they told me that yes, they are a little different but all in PBL.
We also asked if they like that method and everyone says that likes, because they are active in the process and they don't lose their personality in the university.
Another question was if they knew that the whole course was in PBL method before they entered the university and they told us that yes.
The PBL approach was implemented in the physiotherapy courses in 1997.
Could we design a whole curricula in PrBL or PBL? I really don't know, but I'm not afraid to try and to fail. That's why I am writing this blog, because with more help it would be easier.

Obs .: The English teacher came to the classroom with their physiotherapy teacher. Some English classes are just observation of other PBL classes, but the students have to talk in English.

Thanks for your interest in reading

Princípios de treinamento terapêutico

Hoje, Francisco, Kelly e eu fomos observar uma aula no curso de fisioterapia.
Antes da aula fiz minhas anotações e decidi observar os mesmos aspectos que observei na minha primeira observação.
- Ambiente de aprendizagem:
Como é a organização da sala de aula? Esta organização facilita o processo de aprendizagem?
- Metodologia do professor:
Qual é a metodologia utilizada pelo professor? É focado nos estudantes? É uma metodologia de ativação? Qual teoria de aprendizagem está presente na metodologia?
- Comportamento dos alunos:
Como os alunos se comportam em sala de aula? Como é a participação e interesse deles?
E aqui estão as minhas observações:
- Assunto da aula:
Mecanismos e efeitos da musculação/aeróbica
- Ambiente de aprendizagem:
A sala é organizada como um pequeno círculo. Há apenas 10 alunos e todos eles podem ver uns aos outros. Assim, esta organização é excelente para ser utilizada em uma abordagem PBL.
- Metodologia da professora:
A professora utiliza o método de aprendizagem baseada em problemas (PBL). Os alunos são ativos no processo. Ela apenas interrompe a discussão dos alunos para adicionar alguns pontos importantes, ou para fazê-los voltar para o assunto (não que eles conversem sobre outra coisa, mas as vezes saem do foco). Os alunos têm de estudar antes de vir para a classe. Eles tinham uma tarefa na última aula e procuraram sobre essa tarefa para discutir na classe e redigir um documento. Há uma líder e uma secretária no grupo para conduzir a classe e fazer as anotações, respectivamente.
Este método aumenta os aspectos sócio-construtivistas da aprendizagem.
- Comportamento dos alunos
Os alunos sabem a metodologia muito bem e começar a trabalhar desde o início, guiada pelo treinador e com algumas instruções pouco da professora.
No início eles possuem uma pequena dificuldade para entrar no ritmo, porém o resultado final é excelente.
Eles discutem os aspectos sobre a tarefa e organizam suas idéias em conjunto.
Eles demonstram estar realmente interessados no conteúdo.
- Considerações finais
No final, eles propuseram uma nova tarefa para a próxima classe. Isso mesmo, eles propuseram a tarefa para a próxima aula e irão estudar sobre o tema para novamente discutir e elaborar outro documento.
Nós fizemos algumas perguntas para os alunos. Primeiro de tudo eu perguntei se os outros conteúdos também são em uma abordagem PBL e eles me disseram que sim, eles são um pouco diferentes, mas todos em PBL.
Também perguntamos se eles gostam desse método e todo mundo diz que gosta, porque eles são ativos no processo e eles não perdem a sua personalidade na universidade, eles podem falar o que acham e, principalmente, utilizar suas experiências e seu conhecimento prévio.
Outra questão era se eles sabiam que todo o curso seria no método PBL antes de entrarem na universidade e eles nos disseram que sim.
A abordagem PBL foi implementada nos cursos de fisioterapia, em 1997.
A pergunta que não quer calar é: Nós conseguiríamos organizar um currículo todo em PrBL ou PBL? Eu realmente não sei, mas eu não tenho medo de tentar e falhar. É por isso que eu estou escrevendo este blog, porque quanto mais pessoas partilharem destas ideias, mais fácil será de tentar alguma mudança real em nosso ensino profissional e tecnológico. Conto com a ajuda de vocês que estão lendo para socializar cada informação e tentar correr por uma educação melhor.

Obs.: A professora de inglês acompanhou a aula juntamente com a professora de fisioterapia. Algumas aulas de inglês são apenas a observação de outras classes na metodologia PBL, mas os alunos têm de falar em Inglês.

Obrigado pelo seu interesse em ler.

Bruno Pereira Garcês

segunda-feira, 6 de abril de 2015

One month - Um Mês

Good afternoon!

Yesterday the blog had its first month birthday and I'd like to make a self-reflection about it.
It was 747 visits, I believe that many of them were mine or automatic visits from United States for example. Even though, in general, I believe that I'm doing my job, sharing what I am learning in Finland with my colleagues in Brazil. I believe that us "Teachers for the Future" need to be the multipliers of successful practices that we are knowing.
I've started the blog one month late and I feel that many information were not posted on it, and they are in piece of papers in my desk. I need to group them and post on the blog.
Some friends are reading the blog frequently and looking for me to ask some questions and to discuss about education. By seeing this I think that some of my goals are being achieved.
Today the blog has two different sections, the regular posts and the methodologies section, but I intend to put more sections later.
Thanks for everyone who had or has interest in reading it.

Boa tarde a todos!

Ontem o blog completou um mês de atividade. Com este mês gostaria de fazer uma reflexão sobre o mesmo.
Foram 747 visitas, acredito que muitas delas foram minhas, ou visitas automáticas de sites dos Estados Unidos entre outras. Mesmo assim, no geral, acredito que estou fazendo minha parte, transmitindo um pouco do que estou aprendendo aqui na Finlândia para os colegas do Brasil. Acredito que nós "Professores para o Futuro" precisamos ser multiplicadores de práticas de sucesso que estamos conhecendo.
Comecei o blog um mês atrasado e já sinto que muitas informações acabaram guardadas em minhas anotações em papéis avulsos. Preciso juntá-las e trazer para o blog.
Alguns amigos estão lendo o blog frequentemente e me procurando para tirar dúvidas e discutir sobre isso. Vendo isto acho que alguns objetivos estão sendo atingidos.
Atualmente o blog conta com as postagens normais e a seção Metodologias, porém pretendo colocar mais seções em breve.
Muito obrigado a todos que tiveram ou têm o interesse em ler.

Bruno Pereira Garcês

domingo, 5 de abril de 2015

Study Plan

Study Plan - Teachers for the Future
Bruno Pereira Garcês

My goals
A complete description of my goals with this program.

To know more about the Finnish Educational System. 
How did they become an example of education for the World? What policies do Finland have to improve their education? What do teachers have to do to make Finland stay in the top? What other external factors improve the education in Finland?

To learn different methods and approaches.
What are the methods used in Finland? What are the Student-centered Learning methods? What is Problem-based Learning and Project-based Learning? How can I apply these methods? 

To improve my view of applied research.
What is applied research in Finland? What is the difference between Brazil and Finland? How do the Universities of Applied Sciences make applied research? How is the integration between University and Companies? What is the difference between Applied Research and Academic Research in Finland? How the students get in touch with the applied research?

To learn more about education and pedagogy.
What does learning mean? What does teaching mean? What are the Learning Theories? How can I prepare my lessons according to the learning theories? How can I improve my lessons?

To learn more about curricula development.
How are the curricula organization in TAMK and other Universities of Applied Sciences in Finland? How can I develop a curricula in order to increase the students motivation and decrease the drop-out rates? What are the differences between the curricula in Finland and in Brazil? How the Applied Research is included in the curricula?

To find partners.
Partners to discuss about education. Partners to do applied research in nanotechnology. Partners to come to Brazil to give lectures, workshops, courses.

My participation in the project
What projects can I participate?

Environmental Engineering Projects
I'd like to talk with teacher Mika Nieminen about the possibility to join some Environmental Engineering projects, to help with chemical or biochemical issues.

Gamification
I've already worked with board games in education. I'd like to talk with someone who wants to develop board games to use in education. Maybe TAOKK can be a good contact.

Nanotechnology
I will try to find someone in Tampere University or Tampere University of Technology to collaborate in Drug Delivery Systems. Maybe introduce a new way to encapsulate molecules in nanovesicles.

Others
Any project that I would be able to help. I'm still looking for new collaborations.

The development work in a small group
What 2 chemistries, a electrical engineer and a physiotherapist can do together?
Big journey (Bruno, Francisco, Kelly and Renato)

Discussion
I intend to discuss a lot of methods, approaches, tools and educational subjects with my work group. Together we can do more, we can spread more, we can think more, we can improve more, we can change more and we can provide "big journeys" to our students. 
The main goal within the small group is to make the difference when we go back to Brazil.

My personal development work
What will I do when I go back to Brazil?

In my lessons
I intend to apply the new methods, approaches and tools in my lessons in order to change my way of teaching to a student-centered way.

In my Campus
With support of the Educational Department and the Extension Coordination I will spread the knowledge acquired/developed/learned using short-courses and workshops to the teachers and students of the teaching training in Chemistry, Biology and Physics.
I'll try to invite my colleagues to re-discuss our curricula in order to make them more student-centered and able to the applied research.

In my Institute
I've already get in touch with some management people in the Institute to visit all Campuses to spread the knowledge.
The Federal Institute of Mato Grosso promotes annually the Workshop of Education, Research and Extension. I will submit a proposal of a short-course in this Workshop about the student-centered methods.

In Brazil
I will submit articles and papers to some journals and conferences in order to spread even more the knowledge.
I will keep my learning journal public to everyone who want to read, and there I will publish my experiences in Brazil trying to apply the methods.

Visits
Where do I want to go to know more about education?

Tampere University of Applied Sciences;
        - Main Campus;
        - Mediapolis;
        - Music Academy;
        - Proacademy.
Tampere University of Technology;
Tampere University;
DEMOLA
Tallinn University of Technology;
VI EDUCON;
Mektory;
Haaga-Helia University of Applied Sciences;
Hämeenlinna University of Applied Sciences;
Tredu;
Leinolan School;
Vatiala School;
Turun Feeniks-koulu (Turku);
Others...

sábado, 4 de abril de 2015

Democratic Schools - Escolas Democráticas

From Freud to Democratic Schools

Today, in a holiday I decided to read a little bit about Sigmund Freud. Honestly I thought I would never read about psychoanalysis, but I decided to read how psychoanalysis can help teachers in school. Nope! We are not and should not be psychoanalysts, but some principles can help us in the classroom.
Freud proposed the division of the conscious and unconscious as an iceberg, the conscious is emerged and the unconscious is submerged. The unconscious would be divided into three parts according to Freud:
The id represents the primitive processes of thought and is the reservoir of drives, so all energy involved in human activity would be coming from the Id.
The Ego remains between them, alternating our primitive needs and our ethical and moral beliefs. It is the instance that includes consciousness. A healthy self provides the ability to adapt to reality and interact with the outside world in a way that is comfortable for the id and the superego.
The Superego, the part that counter-acts the id represents the internalized moral and ethical thoughts.
According to Freud, the child acts only with your id, the superego will therefore be developed, so it becomes very individualistic and selfish, trying to satisfy only his own pleasure.
At school there is the slightest possibility of collectively live without each individual learn feelings like solidarity, fraternity and cooperation, and these feelings can emerge from a sublimation channeled by allowing the child ego exercise an activity socially accepted, that is, somewhere between the id and the superego.
The logic of a Freudean school would be rebuke. The Id Control so that it is not voiced by the ego. But the transposition of Psychoanalysis teachings to the field of education is a complex process in which serveral decisions are involved. One concerns the proportions between freedom and authority, where the teacher is inserted when you think of Freud's psychoanalysis as a guide for their actions. Another crucial decision, refers to the social and political finalities that places his work. Only a broad reflection on these themes would find the way to education.
During my reading, I had the chance to meet (virtually) a school where students actively participate in the management and with equal power between them, faculty and staff. And this was the main reason for this post.
The Summerhill School in England is the first democratic school in the world. Built in 1921, the school routine is governed by meetings, usually held twice a week, in which all people have the same weight in the choices. The school's philosophy is to allow freedom for the individual, each child having their own way and pursue their own interests to become the person you want to be. This leads to self-confidence and real acceptance of themselves as individuals. All this is done within the school structure. The difference between freedom and licentiousness is always spoken at meetings.
But if the school does not require students to go in class, why do they go?
Teachers always bother to make your most interactive lessons and interesting as possible, to encourage students to attend the same. And the classrooms are also amazing. Good learning environments.
In addition to the traditional disciplines, students have craft, sports, arts, music, photography and more.
I will not talk much about this school, I just wanted to show this concept of democratic school I did not know and I believe that may be new to some colleagues as well.
I want to introduce you the school website and ask some questions: Would it be possible to make such a school in Brazil? What are the main problems? How to solve them? This school prepares children for life?


De Freud às Escolas Democráticas

Hoje, em pleno feriado resolvi ler um pouco sobre Sigmund Freud. Sinceramente pensei que nunca fosse ler sobre psicanálise, porém resolver ler em como a psicanálise pode auxiliar os professores na escola. Não! Não somos e nem devemos ser psicanalistas, porém alguns princípios podem nos ajudar em sala de aula.
Freud propõe a divisão do consciente e inconsciente como em um iceberg, sendo o consciente a parte visível e o inconsciente a parte submersa. O inconsciente seria dividido em três partes segundo Freud:
O id representa os processos primitivos do pensamento e constitui o reservatório das pulsões, dessa forma toda energia envolvida na atividade humana seria advinda do Id. 
O Ego, permanece entre ambos, alternando nossas necessidades primitivas e nossas crenças éticas e morais. É a instância na que se inclui a consciência. Um eu saudável proporciona a habilidade para adaptar-se à realidade e interagir com o mundo exterior de uma maneira que seja cômoda para o id e o superego.
O Superego, a parte que contra-age ao id, representa os pensamentos morais e éticos internalizados.
Segundo Freud, a criança age apenas com seu id, pois o superego ainda ão é desenvolvido e com isso, torna-se muito individualista e egoísta, tentando satisfazer apenas o seu próprio prazer.
Na escola não existe a mínima possibilidade de vivermos coletivamente sem que cada indivíduo aprenda sentimentos como solidariedade, fraternidade e cooperação e estes sentimentos podem se aflorar a partir de uma sublimação canalizada pela criança possibilitando ao ego exercer uma atividade socialmente aceita, ou seja, algo entre o id e o superego.
A lógica de uma escola Freudeana seria a repreensão. O Controle do Id para que este não seja externado pelo ego. Porém, ocorre que a transposição dos ensinamentos da Psicanálise para o campo da educação escolar é um processo complexo em que estão envolvidas várias decisões. Uma delas diz respeito às proporções entre liberdade e autoridade, onde o professor é inserido quando pensa na psicanálise de Freud como guia de suas ações. Outra decisão crucial, refere-se às finalidades sociais e políticas em que situa o seu trabalho. Somente uma ampla reflexão sobre esses temas permitirá encontrarmos o caminho para a educação.
Durante a minha leitura, tive a chance de conhecer (virtualmente) uma escola onde os alunos têm participação ativa na gestão e com igualdade de poder entre eles, professores e funcionários. E este foi o motivo principal deste post.
A escola Summerhill na Inglaterra é a primeira escola democrática do mundo. Criada em 1921, o cotidiano da escola é regido pelas reuniões, geralmente realizadas duas vezes por semana, em que todas as pessoas tem o mesmo peso nas escolhas. A filosofia da escola é permitir liberdade para o indivíduo, cada criança poder ter o seu próprio caminho e seguir seus próprios interesses para se tornar a pessoa que desejam ser. Isto leva a uma auto-confiança e real aceitação de si mesmos como indivíduos. Tudo isso é feito dentro da estrutura da escola. A diferença entre liberdade e libertinagem é sempre falada nas reuniões.
Mas se a escola não obriga os alunos a irem nas aulas, por que eles vão?
Os professores sempre se preocupam em tornar suas aulas o mais interativas e interessantes possível, para estimular os alunos a frequentarem as mesmas. Além de uma sala de aula confortável.

Além das disciplinas tradicionais, os alunos possuem aulas de artesanato, esportes, artes, música, fotografia entre outros.
Não irei falar muito mais sobre a escola, queria mesmo era mostrar este conceito de escola democrática que eu não tinha conhecimento e acredito que possa ser novo para alguns colegas também.
Quero deixar o site da escola e um questionamento: Seria possível fazer uma escola assim no Brasil? Quais seriam os principais problemas? Como resolvê-los? Esta escola prepara as crianças para a vida?


Bruno Pereira Garcês

quinta-feira, 2 de abril de 2015

Tampere ammattikorkeakoulu - Tampere University of Applied Sciences

Tampere University of Applied Sciences

Tampere University of Applied Sciences (TAMK) is an internationally oriented multidisciplinary higher education institution in Tampere. It is one of the largest universities of applied sciences in Finland.
TAMK offers education and related research, development and innovation services in six fields of study. In addition to professional degree studies, there are many opportunities for extension studies. TAMK also provides pedagogical qualification required of teachers in universities of applied sciences and vocational institutions. The program Teachers for the futures is a kind of pedagogical qualification.
TAMK has approximately 10.000 students in 6 fields of study. TAMK has 350 partner institutions in 50 countries.
TAMK is a multicultural and multilingual studying and working environment. The main campus makes it an attractive place to work and study. The facilities are up-to-date and well equipped for professional training. 
The main task of TAMK is to provide higher education leading to professional expertise for working life. In addition, a university of applied sciences should support economic and cultural development in its region by conducting applied research and development, and by carrying out and promoting artistic pursuits.
TAMK offers a range of educational choices for the students.
- Bachelor's degree programs: There are 17 courses in 6 fields.
- Master's degree programs: There are 15 courses in 6 fields.
- Open University: It's open for everyone. The student can attend one individual course a time. He don't need to do the whole course.
- Vocational Teacher Education: This program leads to a pedagogical qualification which entitles the student to teach in universities of applied sciences, vocational institutions and in the adult education schools. They also offers a Special Needs Teacher Education.
- Other Extension Studies: The courses can be short or long as a MBA course.
- Summer School: This is some courses taught in TAMK during the summer. It's short courses in specific areas. Some courses are Game Design, Entrepreneurship, Basics of Finnish and others.

Universidade de Ciências Aplicadas de Tampere

Tampere University of Applied Sciences (TAMK) é uma instituição de ensino superior, com orientação internacional e multidisciplinar localizada em Tampere. É uma das maiores universidades de ciências aplicadas na Finlândia.
TAMK oferece educação, pesquisa aplicada, desenvolvimento e inovação em seis áreas de estudo. Além dos estudos de graduação, há muitas oportunidades nos cursos de extensão. Também oferece capacitação pedagógica, necessária para professores em universidades de ciências aplicadas e em instituições de formação profissional. O programa "Professores para o Futuro" o qual estou participando é um tipo de capacitação pedagógica.
TAMK possui aproximadamente 10.000 alunos em 6 áreas de estudo. Possui 350 instituições parceiras em 50 países. É um ambiente de estudo e de trabalho multicultural e multilíngue. O campus principal é um lugar atraente para trabalhar e estudar. As instalações são modernas e bem equipadas para a formação profissional.
O principal objetivo de TAMK é proporcionar maior educação voltada para a qualificação profissional exigida pelo mercado de trabalho. Além disso, as universidades de ciências aplicadas devem apoiar o desenvolvimento econômico e cultural da sua região através da realização de pesquisa aplicada e inovação, e através da realização e promoção de atividades artísticas.
TAMK oferece uma gama de opções educativas para os alunos.
- Cursos na modalidade bacharelado: Há 17 cursos em 6 campos.
- Programas de mestrado: Há 15 cursos em 6 campos.
- Universidade Aberta: Como o nome já diz, é aberta para todos. O aluno pode cursar disciplinas isoladas.
- Curso de Formação de Professores: Este programa leva a uma formação pedagógica que dá direito ao estudante a dar aulas em universidades de ciências aplicadas, instituições de formação profissional e nas escolas de educação de adultos. Eles também oferecem um programa de capacitação para professores voltado para a Educação Especial.
- Cursos de Extensão: Os cursos podem ser curtos ou longos como um curso de MBA.
- Escola de Verão: Estes são alguns cursos ministrados em TAMK durante o verão (férias). São cursos de curta duração em áreas específicas. Alguns exemplos são Game Design, Empreendedorismo, Noções básicas de finlandês e outros.
Isto foi um pouco da Instituição que está me acolhendo tão bem até o momento.
Obrigado

Bruno Pereira Garcês